Rozhovor s J. Gregušem o spolupráci s architekty
Přečtěte si rozhovor o spolupráci s architekty. Jak se zrodila samotná myšlenka spolupráce, jak probíhá nebo jaké produkty se nejvíce poptávají? Na otázky odpovídá Jaroslav Greguš, obchodní zástupce pro architekty, developery a B2B projekty.
Jak dlouho už pracuješ ve wellness prostředí a s architekty? Jak jsi se vlastně ke své pozici v Aquamarine Spa dostal? A co všechno tvoje pozice zahrnuje?
Ve wellness prostředí se pohybuji tuším od roku 2015 a koordinaci s architekty zajišťuji od roku 2021. Začínal jsem v předchozí firmě jako specialista bazénové a wellness divize, kde jsem koordinoval kompletní zakázky od prodeje, controllingu stavební připravenosti až po finální realizace.
A jak jsem se dostal do společnosti Aquamarine Spa je celkem zajímává otázka … V některých ohledech jsem trochu perfekcionista a ve své předchozí práci jsem cítil, že se potřebuji posunout dále. V mém případě jsem napřímo oslovil už nynějšího CEO Jiřího Kachlíka a zaslal mu své CV. Líbilo se mu a pokud mi paměť nevynechává, tak jsme se potkali asi 3x, než jsme si ujasnili náplň práce. On to byl vlastně takový startup, protože tato pozice, která měla mít na starosti spolupráce a projekty s architekty a developery, byla ve firmě nová, ale oba jsme v tom viděli obrovský potenciál. Tak jsme si podali ruku a myslím, že jsme si sedli i lidsky.
Mohl bych se více rozmluvit, ale převážně funguji na bázi B2B spolupráce s developery, architektonickými a projekčními ateliéry. B2C je pouze takový doplněk a postupem času se to dále rozvinulo i v komunikaci s hoteliéry. Je to každodenní vyjednávání na schůzkách, poskytnutí komplexní součinnosti na projektech. Od studie do prováděcí dokumentace, přes řešení různých privátních a komerčních projektů, až po finální návrhy projektů. Velké díky patří výborné firemní organizaci a komunikaci s obchodním a projekčním oddělením.
Můžeš nám prosím popsat, jaké možnosti spolupráce s architekty a architektonickými studii se nabízejí?
Je to různorodé a trochu už jsem nastínil v mé předchozí odpovědi na mou pozici. Převážně se snažíme zajistit a poskytnout dostatek informací při zahájení projektu se studii. Architekty čeká dlouhá cesta do finálního řešení a už na začátku od nás potřebují různé vstupy v projektu a návaznosti na profese, které zajišťujeme a v poslední řadě zkreslíme. Pokud se objeví možnost, že můžeme uplatnit architekta v rámci architektonické soutěže, doporučení jako generálního projektanta projektu v komerčním i privátním provozu, tak jsou investoři jedině rádi a ateliéru se otevírá na oplátku nová příležitost.
S kolika architektonickými studii už Aquamarine Spa spolupracuje? Můžeš zmínit ty nejvýznamnější?
Aquamarine Spa v ČR a SK má nyní okolo 1200–1400 kontaktů s různými ateliéry a akvizicemi jako takovými. Každý architekt má jiné zaměření a nedělá pouze rezidenční a komerční projekty typu rodinný dům, wellness hotel, apartmány, nemocnice atd., ale jsou tu také například zahradní architekti nebo interiéroví designéři. Nicméně mezi našimi kontakty máme řady pro nás klíčových partnerů a špičkových ateliérů, se kterými pracujeme pravidelně a už jsme s nimi realizovali více projektů.
Jak probíhá spolupráce s architekty v okamžiku, kdy má klient zájem mít u domu moderní a designový wellness produkt? Můžeš popsat jednotlivé body? Celý projekt obsahuje několik bodů:
-Zaslání studie podle toho, v jaké je projekt fázi.
-Výběr produktu s investorem a návrh dispozice.
-Následuje řešení technického zázemí a vypracování bilance bazénové vody a jiné technologie.
-Koordinace specialistů (např. stavba) a propojení s naším projekčním oddělením.
-Zkreslení projektové dokumentace, vypracování technické zprávy a výrobní výkres.
-Koordinace s generálním dodavatelem a architekty na KD.
-Následuje výroba a usazení produktu a technologie, zprovoznění, zaškolení a servis.
-U veřejných zakázek je potřeba ještě vypracování výkazu výměr.
Jak to probíhá, když sám klient chce ke spolupráci přizvat architekta. Je možné přizvat na projekt nějakého architekta přes tebe?
Ano, toto je možné kdykoliv. Vždy se snažím doporučit architekta, který sídlí v daném regionu, který se věnuje konkrétnímu návrhu, ale výběr už je na investorovi. U každého projektu nejde pouze o to, jaké má architekt reference, nebo jak je úspěšný, ale investor s architektem si musí sednout i po té lidské stránce.
Můžeš nám představit některé z významných nebo něčím zajímavých projektů, které jsi s architekty realizoval?
Wellness projekty nikdy neřídí, nebo se v nich neangažuje pouze jeden člověk. Je to týmová práce celé firmy, a to opravdu myslím od projekce, výroby, obchodu, referentů, fakturantky, montážních techniků atd. Určitě stojí za zmínku hotel Intercontinental v Pařížské ulici, který nese nově název Fairmont Golden Prague a dokončuje se tam kompletně wellness zóna s nerezovými produkty, saunovými a parními kabinami.
Krásné wellness můžete najít v krkonošském resortu Aldrov, dále wellness v Kovárně Frýdštejn nebo wellness ve sportovním centru Omega Olomouc… Firma má i mimo jiné krásná wellness v jiných zemích, kde se snažíme angažovat a prorazit.
Ty ale nespolupracuješ jenom s architekty, že? Máš na starosti i akvizici wellness projektů a spolupráci s developery, projektanty a hoteliéry? Jakým způsobem probíhá spolupráce na wellness projektech pro hotely, lázně, fitness centra a další firmy?
O tomto jsem se trochu rozpovídal v předchozích otázkách, takže trochu předbíhám. Je to velice podobný koncept spolupráce, ale odlišný způsob provozu. Tady se převážně jedná o komerční provozy, tudíž se musíme soustředit na hygienické normy a provozní řády. Vše je opět v koordinaci s architekty, projektanty a návaznosti na profese.
Ve veřejných provozech si dáváme pozor na dispoziční návrh, protože se snažíme oddělit hlučná místa (bazén, vířivka) od klidných zón (sauny a odpočinkové místnosti). Dále je velice důležité brát zřetel na technické řešení a jeho prostorovou náročnost. Pro komerční účely dosazujeme ,,jinou‘‘ technologii s větší náročností na veřejný provoz a hygienu.
Jaké produkty architekti nejvíce poptávají? Převládají stále designové bazény u koncových klientů a jaké druhy? A jak je tomu u wellness center nebo hotelů?
Je to velice specifické, ale určitě převládají z velké části bazény, proto jsme v Evropě národ bazénářů. V posledních letech si každý určitě všiml, že jsme národ i saunařů a otužilců, takže ani saunové světy nemůžeme mezi projekty zařadit na poslední místo. Naše firma je přímý výrobce nerezových produktů, tudíž u nás převažují nerezové bazény a následně betonové. Od revoluce už uběhla nějaká doba a hotely či wellness centra minimálně jednou revitalizovaly svůj provoz. Bohužel v minulosti dominovala v bazénech takzvaně mozaika, která nevydržela moc dlouho a hoteliéři museli následně repasovat své provozy kvůli úniku vody.
Dnes se investoři nebo investiční skupiny ve svých hotelech převážně snaží provozy realizovat v nerezovém provedení, které je výhodné pro kvalitu materiálu, hygienické nároky a čištění. Dnes najdeme určitě provozy bez nerezových prvků, protože je to více nákladné, ale účinné. Vždy si s hoteliéry říkám, že nejde přímo o to, že nový wellness se finančně vrátí v horizontu 15 let, ale už to luxusní lákadlo je pro klienty impuls se tam vydat na dovolenou a následně si připlatí i za luxusnější provedení a služby hotelu.
Jaké pozoruješ trendy při spolupráci s architekty? Jak se produkty vyvinuly nebo změnily v posledních letech?
Zapamatoval jsem si jednu nedávnou větu jednoho nejmenovaného architekta: S předchozími desetiletími se postoj Čechů k minimalismu zlepšil, ale u architektů je problém s EGEM 😊. Já nemohu úplně mluvit za architekty, protože jsem tuto profesi nestudoval, ale mám k ní velice blízko. Za mě bude architekt výjimečný v té architektuře, která ho musí bavit a musí pro ni mít vášeň.
Už jsem slyšel mnohokrát od architektů, že zabředli do vod, do kterých ani nechtěli a přijímali projekty, které nebyly šálkem jejich kávy, ale dnes to tak trochu funguje. Někdo už je ve stádiu, že si projekty může vybírat a někdo je rád, že dostane malý domek k projekci. Z druhé strany jsem slyšel i příběhy od architektů, že měli velké kanceláře s mnoho členy a stávali se pomalu manažeři, než aby se věnovali své oblíbené činnosti, tudíž částečně rozpustili i své týmy.
Ty máš na starosti český i slovenský trh. Vidíš nějaký rozdíl v poptávce a možnostech spolupráce s architekty na těchto trzích?
Je to diametrální rozdíl. Jelikož jsme na slovenském trhu kratší dobu, tak těch poptávek je méně a není tam tak silné zázemí jako v ČR. Musíme brát i v potaz, že je to stát o polovinu menší a já jsem tam začal vyvíjet produktivitu s architekty na konci roku 2023. Nechci hanit Slovenskou republiku, to vůbec ne, přece je to jen moje rodná země. 😊 Když jsem začínal na slovenském trhu, tak někteří architekti avizovali, že mají v České republice projekty a u nás jde stavební povolení více po másle, tady jsem se musel začínat usmívat a skoro jsem spadl ze židle, nevěřil jsem tomu.
Nevím, jestli jsou stavební zákony o něco složitější než u nás, ale s jistotou musím říct, že tam vše déle trvá. Nechci pohoršovat architekty na slovenské scéně, to bůh chraň, ale myslím, že tam mají příliš velké ambice a vize, proto většina projektů trvá déle, nebo se vůbec nedokončí. Člověk si řekne, že jsme byli jedna krajina, nyní jak říkají Slováci ,,bratia‘‘, ale ta mentalita je prostě v každé zemi jiná. Já na Slovensku vidím obrovský potenciál, ale také vím, že pokud je projekt teprve ve studii, tak je to ještě dlouhá cesta do realizační doby, proto doufám, že nynější navázané spolupráce a otevřené projekty přetavíme v pozitivum a finální realizace.
Jak vidíš výhled do příštích měsíců a let, jakým způsobem se bude posouvat spolupráce Aquamarine Spa s partnery?
Každý rok si říkám, že není možný každý týden firmu obohacovat o nové ateliéry, ale opak je pravdou. Vždy najdu nějaký portál, katalog, knihu, stránku, kde narazím na nové akvizice a snažím se s nimi propojit. Troufnu si říct, že máme český trh skvěle podchycený, a ne pouze s návaznosti na ateliéry a jiné, ale i za zaslouženou a vykonanou práci celé firmy v posledních letech, která se odráží na luxusních referenčních projektech ať už pro privátní nebo komerční výstavbu.
Co je lepší než kvalifikované doporučení? Odpověď je jasná…. Pokud se vše podaří, tak v tomto roce chystáme s firmou otevřít nový luxusní showroom v Průhonicích, který bude více ateliérem zaměřeným na architekty, partnery a privátní klientelu. Vize jsou velké na naší půdě, ale také v zahraničí, kde se díky našim kolegům rozrůstáme o krásné realizace a v neposlední řadě vstup do světa Saudské Arábie.
Jakým způsobem je možné navázat s Aquamarine Spa spolupráci? Může tě architekt kontaktovat napřímo nebo má možnost získat někde více informací nebo materiálů o spolupráci?
Ano může. Na našich stránkách je záložka architekti, kde je možné stáhnout různé podklady našich produktů a najít kontakt na mě v dolní části. Telefon a následně osobní setkání je pro mě prioritou, protože můžete projednat komplexní podstatu spolupráce a zároveň pořešit otevřené otázky k danému projektu. Za obchodní tým a celé firmy Aquamarine Spa – Imaginox Vám děkuji za rozhovor a budeme se těšit na další úspěšné realizace.
Jaroslav Greguš
E-mail: gregus@aquamarinespa.cz
Tel.: +420 722 984 173